Arvee Business Group

Niels Arvee, Ondernemer over Ondernemen

Een opleiding debiteurenbeheer doen

18 februari 2018 Niels Arvee 0 Comments

Terug in de schoolbanken

Wanneer jij met regelmaat te maken hebt met wanbetalers is een opleiding debiteurenbeheer doen een goed idee. Het is een opleiding waar een hoop misverstanden rondom bestaan. We zullen je dan ook uitleggen wat je bij deze cursus niet leert, maar ook wat je wel leert. Allereerst wat je niet leert; je zal niet leren om als een wilde tekeer te gaan tegen klanten die niet betalen. Evenmin zal je leren hoe je met harde maatregelen moet dreigen wanneer betaling uitblijft na herhaaldelijk aanmanen. We zullen je nu vertellen wat je tijdens zo’n opleiding wel leert.

Een persoonlijke benadering

Ga je een contact aan met een klant die zijn rekening niet betaalt, dan is het belangrijk dat je een persoonlijke benadering aanhoudt. Overtuig de klant ervan dat het niet alleen in jouw belang is dat een factuur wordt betaald. Het is ook in het belang van de klant dat deze een financieel gezonde boekhouding heeft. Het is dan ook heel belangrijk dat je vriendelijk, recht door zee maar ook persoonlijk blijft. Je leert dus meer dan alleen het financiële plaatje; je leert een stuk psychologie.

Het onderliggende probleem herkennen

Het is belangrijk bij contact met een wanbetaler dat je het onderliggende probleem van de achterblijvende betaling herkent. Is er sprake van een financieel probleem bij de klant, dan zal de klant zelf zijn boekhouding op orde moeten krijgen. Een betaling in gedeelten is in dat geval beter dan helemaal geen betaling. Is er sprake van laksheid of steekt de klant zijn kop in het zand, dan zal je de klant ervan moeten overtuigen dat het betalen van rekeningen geen luxe maar noodzaak is. Dit zijn zaken die je met een persoonlijke instructie leert bij een opleiding; jouw klanten en jijzelf zullen er op den duur wel bij varen.

Previous Post

Next Post